JAK VYBRAT K NAŠÍ TŘÍKOLCE POMOCNÝ POHON
Vážení zákazníci,
Pozorujeme stále rostoucí zájem o pomocné pohony. Pokusíme se Vám pomoci s jejich výběrem. Naše pohony jsou instalovány výhradně na přední kolo aby nesnižovaly užitné vlastnosti tříkolek 113 a 103 a jejich nákladového prostoru, v případě elektroverzí tam i tak poněkud překážejí baterie.
Pomocné pohony ať již elektrické, nebo spalovací, mají řadu výhod:
- Kolo zůstává kolem.
- Nepotřebujete na něj řidičský průkaz, registrační značku ani přilbu, neplatíte povinné ručení.
- Smíte na silnici i na cyklostezku.
- S vypnutým pohonem a při pohybu rychlostí chůze jste tolerováni i na chodníku a můžete i do interiérů (haly, tržiště)
- Provozní náklady jsou ve srovnání s malým motocyklem minimální.
Všechny pohony lze na naše tříkolky instalovat i dodatečně. U většiny se však musí vyměnit některé díly- přední kolo, vidlici, někdy brzdu. Přináší to tedy proti montáži přímo při výrobě určité vícenáklady. Jejich výši i ceny vlastních pohonů najdete v aktuálním ceníku.
Nabízíme nyní dva různé elektropohony: Oba typy jsou doslova jen pomocné. Mají za úkol umožnit překonání bariéry, jíž je třeba jen jeden strmý kopec na cestě za nákupem. Jejich dojezd je omezený, a předpokládá se, že jezdec trvale šlape, byť třeba jen s třetinovým úsilím. Kdo se chce pouze vozit, musí jinam, nebo se podívat na náš spalovací pohon. V elektrooboru pro něj existují plně trakční tří nebo čtyřkolé skútry, jež mají daleko mocněji dimenzované baterie a tím trojnásobnou váhu i cenu. Není myslitelné je naložit do auta ani přenést přes tři schody. Jako rehabilitační pomůcka neslouží, a firma LOPED se jimi nezabývá.
Oba typy používají bezúdržbové baterie 36V.
- Tuzemský Biostart má motor 250W zabudovaný v náboji předního kola, a pracuje s napětím 36V. Používá olověné bezúdržbové baterie PbGel 12 Ah. Mají sice značnou hmotnost (ca 13 kg) a jsou rozměrné, ale výhodou je cenově dostupná obnova po vyčerpání životnosti (obvykle 3-4 roky). Maximální rychlost asi 20 km/h. Celá instalační sada váží asi 17 kg. Používají se totiž olověné bezúdržbové baterie PbGel. Mají sice značnou hmotnost a jsou rozměrné, ale výhodou je cenově dostupná obnova po vyčerpání životnosti (obvykle 3-4 roky).
- Náročné zákazníky uspokojí německý Heinzmann. Je jednak špičkově mechanicky proveden, a navíc disponuje pokročilejšími bateriemi Lithium-ionové techniky.Jejich hmotnost je pak jen 3,2 Kg při kapacitě 11 Ah (400Wh). Životnost bývá delší, ale jejich obměna je na naše poměry nepříznivě nákladná. Musí se měnit celý box
Častým a těžko zodpověditelným dotazem u elektopohonů je dojezd. Pohony bez pomoci pedálů při testech ujely s jezdcem o hmotnosti 80kg, po rovině, za bezvětří a se správně nahuštěnými koly asi 6-10 km. To je ale falešný parametr, protože takto se používat nesmějí. Pokud jsou vybaveny šlapacím senzorem (Pedelec) ani tak činit nelze. Praktický dojezd při správné dopomoci šlapáním činí podle charakteru terénu 25-70 km. Nabíječka má kapesní rozměr a tak není problém si ji brát s sebou. I krátké dobití, například během oběda v restauraci, baterie oživí. Spotřeba energie je nepatrná, počítá se v jednotlivých korunách, a snadno se vejde do obvyklého spropitného.
Nabízíme též spalovací pohony: všechny postupně nabízené typy hnaly přední kolo a používaly výborný spalovací čtyřtaktní motor HONDA 35cm3, OHC, se samočinnou odstředivou spojkou. Je to léty osvědčený agregát bezproblémový v provozu a s dobrou životností. Používá nejběžnější benzin Natural 95 nebo podobný. Na integrovanou nádržku 0,6 l běží asi hodinu, takže při rozumné práci s plynem a při vypínání z kopce ujedete přes 25 km. Na delší cestu je nutno vézt zásobní kanystr. Startuje se šňůrou dosažitelnou ze sedla, vypíná tlačítkem. Olejová náplň je předepsána výrobcem, první náplní je polosyntetický BP 10W-40, asi 50ml. Na tříkolce je zachován plně funkční pedálový pohon, takže je nadále považována za jízdní kolo se všemi legislativními úlevami. Šlapání však popravdě přijde ke slovu jen pokud Vám dojde benzin. Kdo by pomáhal, když to tak skvěle jede samo až 25 km/h, a vyjede to skoro každý kopec. Využívat maximální rychlost však nedoporučujeme- tříkolka jede bezpečně do 15-20 km/h, pak již vyžaduje citlivé ovládání. Motor je navíc při rozumných otáčkách daleko tišší.
- od roku 2010 vyráběl LOPED na své tříkolky 113 a 103 jednorychlostní hnací jednotku TRIFID.
- Od roku 2013 nabízíme hnací jednotky GULLIVER s dvoustupňovou převodovkou. Po dosažení rychlosti kolem 18 km/h dojde automaticky k zařazení 2. stupně, otáčky motoru, a tím i hlučnost klesne. Zpět řadí po poklesu rychosti pod 15 km/h. Po pokusech s hnací kladkou jsme se u verze GULLIVER III vrátili k pohonu bicyklovým řetězem, podobně jako se plně osvědčilo u Trifida, kde byla umístěna nad předním kolem a hnala jej jemným řetízkem ¼“. Motor s řetízkem má úžasný zátah, limitem stoupavosti je prokluz předního kola. Celá jednotka váží asi 8 kg Maximální rychlost je v souladu se zákonem omezena odstředivým omezovačem ( na principu vypínání zapalování) na 25 km/h. Při testech na uzavřené vodorovné trati dosáhla tříkolka 113 s vyřazeným omezovačem rychlosti přes 40 km/h.
Dotazy rádi zodpovíme na 311 677 677, 605 252 351 nebo na loped@loped.cz