BICYKL S POMOCNÝM SPALOVACÍM MOTOREM
Nabízíme několik hnacích jednotek, jejichž srdcem je výborný benzínový čtyřtaktní motor HONDA 35cm3, OHC s odstředivou spojkou, o výkonu asi 1 kW. Jezdí na nejběžnější benzin Natural 95. Startuje se šňůrou, vypíná tlačítkem. Ovládá se buď otočnou rukojetí nebo páčkou, podle toho, které řešení je pro konkrétní bicykl vhodnější. Olejovou náplní je polosyntetický BP 10W-40, 50ml.
Některé modely mají dvoustupňovou převodovku, přinášející především snížení hluku a spotřeby při jízdě maximální povolenou rychlostí 25 km/h. Řazení je zajištěno automatickou odstředivou převodovkou. Dodržení zákonem stanoveného rychlostního limitu 25 Km/h hlídá odstředivý regulátor. Při testech na uzavřené trati, kdy byl regulátor vyřazen bylo s dvoustupňovými pohony dosahováno po rovině rychlosti ke 40 km/h.
Pomocné pohony mají řadu výhod:
- Kolo zůstává kolem
- Nepotřebujete na něj řidičský průkaz, registrační značku ani přilbu, neplatíte povinné ručení
- Smíte na silnici i na cyklostezku
- Provozní náklady jsou ve srovnání s malým motocyklem minimální
Benzinové pohony pak mají proti elektropohonům některé výhody:
- Mnohem větší výkon a tedy i stoupavost a rychlost
- Pohotovost k jízdě neomezuje nabíjení akumulátorů, ani jejich kapacita
- Odpadá nutnost pomáhat pohonu šlapáním a šetřit zdroje
- Provozní náklady benzinového pohonu jsou dlouhodobě menší, odpadají náklady spojené s obnovou opotřebených baterií
Prvním ve vývojové řadě byl pohon Crab:
-
Crab je unikátní konstrukce vedená myšlenkou co nejméně zasáhnout do původního bicyklu, a snadno jej kdykoliv během pár okamžiků odpojit a stejně rychle i znovu připojit. Proto je celá jednotka umístěna na jednokolém přívěsu, zavěšeném na ose zadního kola a ženoucího jej kladkou velkého průměru. Tím se hmota motoru nikterak neprojevuje na jízdních vlastnostech bicyklu. Také díky tomu motor přenáší na bicykl minimum chvění a neobtěžuje hlukem, neb si vrčí daleko vzadu. Další výhodou je možnost využít přívěs k umístění lehkého nákladu, který se Vám již na nosič nevešel- to je obrovská šance pro méně fyzicky zdatné vyznavače trekkingu. Představte si dlouhé přejezdy s plnými cyklobrašnami s dopomocí motoru, a pak krátké hvězdicové poznávací výlety „na lehko“ v místě ubytování vlastní silou. Přívěs nebrání používání dětské sedačky. Má vlastní nádrž zaručující dojezd asi 300km. Na přání lze dodat elegantní zavazadelník s uzamykatelným víkem.
Vyrábí se ve dvou verzích:
- Crab T-4 jednorychlostní
- Crab T-4P dvourychlostní
Oba přívěsy váží přibližně 12 kg
- Dále byl vyvíjen pohon Horizont umístěný přímo na rámu bicyklu nad zadním kolem.
Horizont II má dvoustupňovou automatickou převodovku. Žene zadní plášť pomocí třecí kladky. Její všeobecně známé nectnosti eliminuje nápaditá instalace zajišťující její odlehnutí ihned po ubrání plynu. Při jízdě na volnoběh nebo s vypnutým motorem se tedy kladka pláště vůbec nedotýká. Nevýhodou montáže na zadní kolo je ztráta nosiče zavazadel, ale jízda je daleko komfortnější než s motorem vpředu. Nejen kvůli méně obtěžujícímu hluku, ale i kvůli menším projevům hmotnosti pohonu. Instalace pohonu na bicykl je podmíněna řadou parametrů, a je velmi málo nadějné ji provést amatérsky. Proto hnací jednotku nabízíme téměř výhradně již zastavěnou na kompaktním bicyklu 24“. Abychom vynahradili absenci nosiče zavazadel, je v ceně dodáván přední drátěný košík.
- Jako poslední z řady vznikl pohon Gulliver s obdobnou dvoustupňovou samočinnou převodovkou.
Gulliver III byl vyvinut pro tříkolky, kde je instalace nad přední kolo nutností. Je možno jej použít i na bicyklech o menším průměru kol (např. dříve oblíbených skládačkách s koly 20“). S většími koly 26“ až 29“ také funguje, ale tím, že jej jezdec má „v náručí“ poněkud obtěžuje hlukem. Výhodou je ale možnost zachovat na bicyklu nosič. Také lze starovat motor ze sedla. Startovací šňůra je totiž v pohodlném dosahu jezdce. Co je snadné na tříkolce, je na bicyklu už jen pro nebojácné.
S integrovanou nádržkou 0,6 l běží oba pohony asi hodinu, takže při rozumné práci s plynem, popřípadě při vypínání z kopce na ní ujedete přes 25 km. Na delší cestu je nutno vézt zásobní kanystr. Hmotnosti obou dvoustupňových pohonů jsou podobné a činí i s palivem a olejovou náplní 8 kg.